Bewustzijn - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu Bewustzijn - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

Bewustzijn

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

30 Maart 2012 | Argentinië, Mendoza

Terwijl ik in het hostel in Bariloche bezig ben met het maken van een back-up van mijn foto's, komt er bij de computer naast me een mooi meisje zitten. We zeggen kort Hola. Een kleine minuut later maak ik bij het bekijken van de foto's vanaf het uitzichtpunt Campanario een nogal raar geluid. Ik verontschuldig me en zeg dat de foto's erg goed zijn gelukt. We raken aan de praat en ze vraagt na een tijdje waar ik vandaan kom. Als ik antwoord geef zegt ze in het Nederlands: “Ik kom ook uit Nederland. Ben je Vincent?” Verbaasd kijk ik haar aan: “Huh, hoe kun je nou weten dat ik Vincent ben?” Dat zou een heel goede gok zijn geweest. Van een ander Nederlands meisje, die een paar dagen eerder uit het hostel is vertrokken, heeft Cathy via de What's App (ik weet nog steeds niet echt wat dat is, een soort sms'en via het internet?) gehoord dat er in het hostel in Bariloche een Vincent zit. Kleine wereld tegenwoordig met al dat internet. Er wordt me vaak gevraagd of ik facebook heb. Facebook is in hostels de meest gebruikte webpagina. Veel backpackers reizen met een zware laptop rond. Het aantal geopende beeldschermen is meestal niet op een hand te tellen.

De eerste nacht op de ferry richting Puerto Montt val ik als een blok in slaap. Het bergwandelen met bepakking in Torres del Paine heeft de nodige energie gekost. De ferry meert in de nacht af en ik heb er niets van gemerkt. Als ik 's ochtends vroeg wakker word zijn we al twee uur aan het varen. Ik trek snel mijn kleren aan en loop naar het bovendek. Het is nog rustig. De eerste zonnestralen laten zich zien. Ik ben blij dat ik de boot richting het noorden heb genomen. Het weer is uitzonderlijk goed en het uitzicht is schitterend. De vier dagen gaan snel voorbij. Ik had nog een lange tijd door kunnen varen. We varen langs vele vogels en zeerobben. Heel kort zie ik zelfs een walvis water opspuiten. Als ik later iets meer geld te besteden heb ga ik zeker een keer naar Ushuaia, de meest zuidelijke stad op aarde. Vanaf daar vertrekken boten naar Antartica. Dat moet helemaal geweldig zijn.

Het bewustzijn is datgene wat bijzonder is aan de mens. Het vermogen na te kunnen denken maakt de mens mens. Een vogel kan een andere vogel liefhebben, maar een vogel maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen een mooi berglandschap en een industrieterrein. Het gaat niet op een boomtak zitten om van het uitzicht te genieten. Nu ik af en toe even een tijdje alleen ben kan ik lekker rustig mijn reis overdenken. Terugblikken op wat ik allemaal gezien en meegemaakt heb is niet verkeerd. Ik ben vandaag precies zeven maanden onderweg. Nog steeds maak ik ongelofelijk veel moois mee. Aan het begin van het jaar flirtte ik nog met de gedachte om tot het einde van het jaar door te reizen. Ik ben echter te verknocht aan Nederland om langer weg te blijven. Negen maanden reizen is precies goed. Bovendien kan ik dan mijn ouders helpen met de verhuizing en lekker met vrienden het EK kijken. Ik heb het voorgevoel dat we tegen onze oosterburen in de finale zullen staan. Dat belooft wat!

Het zal lastig worden straks in september de studie weer op te pakken. Het werkende leven beviel me wel, het liefst ga ik gelijk de advocatenopleiding doen. Dat gaat alleen wat moeilijk met enkel een bachelor op zak. Gelukkig heb ik nog even de tijd. Op 3 juni vlieg ik vanuit Brazilië terug naar huis. Op 4 juni ben ik weer terug in het mooie Nederland. Eerst wilde ik vanuit Lima naar Nederland terugkeren. Het Titicaca-meer en vooral Machu Pichu lijken me erg mooi. Van veel reizigers die ik onderweg heb ontmoet hoor ik dat Rio de Janeiro geweldig is. Een tijdje aan het strand liggen voordat ik terug naar huis keer zie ik wel zitten. De Iguazu Falls liggen dan ook beter op de route.

Mendoza is de grotere variant van mijn favoriete wijk in Buenos Aires. Net als in Palermo is het hier heel groen. Overal staan bomen en er zijn veel gezellige terrassen. Het enige verschil is dat er hier meer verkeer is. Het park in Mendoza is zelfs nog vele malen groter dan het park bij Palermo. De Argentijnen houden van sporten. In het park wordt geroeid, hardgelopen, gefietst, geskeelerd en ik heb al oude mannen voetvolleybal zien spelen. Voetbal is universieel en erover praten kan zelfs zonder dat ik de Spaanse taal machtig ben, de namen van Van Basten en Cruijff vallen snel. “Van Basten, bueno!” Mendoza is daarnaast de stad van de wijn en aan de westkant liggen de hoogste bergtoppen van het continent (inclusief Noord-America). Volgende week reis ik waarschijnlijk naar een klein plaatsje met tweeduizend inwoners dat iets ten noorden van Mendoza ligt. Vanwege al het gevarieerde landschap blijft het overal mooi. Ik ben gelukkig nog niet verzadigd geraakt.

De laatste dagen heb ik een nieuw nummer in mijn hoofd. Ik denk dat het deze keer in Nederland iets minder bekend is: http://www.youtube.com/watch?v=g5cRUVeL5cA . Vooral het begin is sterk. Misschien wordt dit wel de zomerhit van het jaar.

Houd mijn blog in de gaten, want binnenkort volgt er een spannend verhaal!

  • 30 Maart 2012 - 12:30

    Marijcke:

    Hoi Vincent, Fijn dat je nog steeds zo geniet van alles. Prachtige foto's weer.
    We houden je in de gaten en kijken uit naar je spannende verhaal.
    groeten uit Vaassen

  • 30 Maart 2012 - 12:57

    Mies:

    Nice Vin! Een spannend verhaal, wat kan er voor jou nu nog zo spannend zijn, na al die avonturen die je al beleefd hebt! Ben benieuwd

  • 30 Maart 2012 - 13:46

    Renate:

    "Ik weet nog steeds niet echt wat Whats app is"...
    Hoe moet dat straks met jou en je carrière in de flitsende advocatuur? :)

    Wat een cliffhanger!


  • 30 Maart 2012 - 16:51

    Jessica H.:

    Heeey Vinnie1001!:)

    Hihihi! Leuk om weer een berichtje te lezen! Heb je het nog steeds helemaal naar je zin? Jij ziet echt veel moois van de wereld zeg! Heel veel plezier nog.

    Neem je wel facebook als je thuiskomt? Want dat kan echt niet hoor Vin!:) Whatsapp oke, maar facebook heb je nodig! haha!

    xx Jesss

  • 30 Maart 2012 - 18:03

    Danielle:

    Wat blijven je verhalen fantastisch! Wat een avonturen en belevenissen! Geweldig!
    Pas goed op jezelf Vince en geniet van de wereld!
    Liefs Danielle

  • 30 Maart 2012 - 23:33

    Daan:

    Vanuit mijn bedje in lunteren lees ik dat je een mooie tijd hebt vin.
    Ik ga slapen, maar bij jou komt de zon vast op!
    Groeten!

  • 31 Maart 2012 - 17:12

    Benink J.K.:

    Hallo Vincent, Ik heb genoten van je laatste reisverslag. Ik vind het geweldig, dat je het allemaal
    in je eentje klaarspeelt. De indrukken blijven je hele leven bij en je kunt er altijd op terugvallen.
    Het wordt mede een deel van je bewustzijn. Bij gelegenheid praten we er nog eens over.
    Ik wens je voorts een fijne reis. Oom Johan.

  • 01 April 2012 - 09:33

    Sanne:

    Hey vinnie!!! Hele gave verhalen, en prachtige foto's natuurlijk! geniet nog even!! kus

  • 03 April 2012 - 19:15

    Ellen De Geus:

    Hoi Vincent
    Mooie bootreis heb je gemaakt. En Antarctica is zeker de moeite waard, ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. geniet er nog lekker van en tot de volgende mail.

  • 05 April 2012 - 06:36

    Wouter:

    Joh Vin, foto's zien er weer gruwelijk uit:P!! En studeren moet volgend jaar ook weer lukken, ik moet er ook aan geloven, kunnen we er samen over zeuren!

  • 11 April 2012 - 13:46

    Lydia:

    Wow : het nieuwste filmpje en de foto's zien er schitterend uit. Nu van je hoogtevrees af?
    kom maar op met dat spannende verhaal...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Mendoza

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 67342

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: