Magisch Machu Pichu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu Magisch Machu Pichu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

Magisch Machu Pichu

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

03 Juni 2012 | Peru, Cuzco

Het is wederom een stralende morgen en ik zit op een terras aan de noordkant van Isla del Sol. De laatste pagina van een van de beste boeken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen, heb ik net omgeslagen. Ik mijmer met een voor de verandering redelijke koffie na over het sterke en trieste verhaal. Na drukke, levendige dagen in Sucre en La Paz is het Eiland van de Zon een oase van rust. Er zijn geen auto’s en mijn Boliviaanse simkaart en radio hebben geen bereik. Ook is er geen internet. Het eiland komt voor even tot leven als er een boot aanmeert. Volgens de Inca-overlevering is op dit eiland de Zonnegod geboren. Het begin van het leven op aarde. Het Titicacameer is het hoogste navigeerbare meer van onze planeet. Wat daar precies mee wordt bedoeld is me niet echt duidelijk, elk meer lijkt me navigeerbaar. Af en toe neem ik een duik in het koude water. Op het eiland is verder niet veel te doen. Er lopen twee paden van noord naar zuid. Het moment dat ik naar het zuiden ga lopen stel ik steeds een dag uit. Eilandbewoners zijn denk ik een sterk soort mensen. Ik zou niet op een eiland kunnen wonen. Hoewel de wereld zelf een groot eiland is, lonkt na een paar dagen de vaste wal.

Na een kwartier dalen op de Death Road voel ik dat ik de perfecte controle over mijn mountainbike heb. Op volle snelheid dender ik naar beneden. Ik knijp minder vaak in de remmen en snij de bochten steeds scherper aan. Met de gids fiets ik ver voor de rest van de groep uit. Vlak voor het einde slip ik bijna uit de bocht. Ik stuur met mijn lichaam de fiets richting de rotskant. De keuze tussen een vrije val in de vallei of een harde knal tegen de rotsen is snel gemaakt. Ik blijf met enige creativiteit overeind. De Death Road is een prachtige fietstocht. Op 4700 meter hoogte is het koud en wolkenachtig, op 1100 meter heerst een tropisch klimaat. Tot zes jaar terug was de Death Road de enige verbindingsweg tussen La Paz en Coroico. Veel mensen zijn op deze weg overleden. Tegenwoordig reist het verkeer over een veilige weg aan de andere kant van de vallei. Sinds 2001 zijn er volgens mijn gids veertig fietsers verongelukt. Een flink aantal. De hele groep bereikt gelukkig veilig de vallei.

Af en toe krijg ik de vraag in welk opzicht ik me tijdens mijn reis ontwikkeld heb. De enige ontwikkeling die ik heb kunnen ontdekken is dat ik mezelf niet meer als een sociaal-democraat zie, maar als een sociaal-liberaal. Niet echt een radicale koerswijziging, maar toch een stap. Een overheid dient zich vooral met haar kerntaken bezig te houden. De vrijheid en eigen verantwoordelijkheid van het individu staan voorop. Als een samenleving het punt heeft bereikt dat er voor iedereen gelijke kansen zijn op onderwijs, dan heeft de overheid voor het grootste gedeelte haar taak volbracht. Een grote middenklasse ontstaat dan vanzelf en dat is de kern van een goed functionerende samenleving. In Bolivia is die middenklasse ver te zoeken. Iets meer dan vijftig procent van de inwoners leeft onder de armoedegrens van 2 US Dollar per dag. Evo Morales is nu tien jaar aan de macht en heeft nog niet veel kunnen veranderen. Genoeg politiek voor vandaag. Over naar de bekendste toeristische plek van Zuid-Amerika.

Om 4.45 uur beginnen Thomas, Michael, Harry en ik aan de klim naar Machu Pichu. Tijdens mijn reis heb ik nog niet zo erg gezweet. Mijn brillenglazen beslaan door mijn lichaamswarmte. Net nadat Machu Pichu open gaat komen we boven. De wolken bedekken de oude stad. Als de eerste zonnestralen zich laten zien verdampen ze. Het heeft iets magisch. Ik dacht altijd dat Machu Pichu duizenden jaren oud was. Dat heb ik verkeerd gedacht. In 1440 zijn de Inca’s begonnen met het bouwen van deze wonderlijke plek. Vanuit de vierhonderd meter lage vallei is de stad niet te zien. De Inca’s bouwden hun steden hoog in de bergen om dicht bij de Goden te kunnen zijn. Qua veiligheid heeft de hoogte niet kunnen helpen, want in 1532 hebben de Spanjaarden de Inca’s bij Machu Pichu verdreven of erger. Machu Pichu (oude berg) is niet de naam van de stad zelf. Niemand weet hoe de stad heet, want de Inca’s hadden geen schrift. Machu Pichu is de hoge berg - niet die van de klassieke foto - aan de rand van de stad. Het is een kleine teleurstelling als de gids vertelt dat 75 procent van wat er van de stad te zien is door archeologen is herbouwd. Desalniettemin blijft het een magische plek.

De komende weken moet ik, in tegenstelling tot wat ik gewend ben, mijn reisdagen bewust gaan plannen. Ik wil niet in een bus of een dorp zonder tv zitten als Nederland speelt. Ook wedstrijden als Engeland-Frankrijk en Spanje-Italie laat ik niet aan me voorbij gaan. Het liefst wil ik elke wedstrijd zien, maar dat zal niet gaan lukken. Als we de groepsfase niet overleven, wordt Duitsland Europees kampioen. Ze hebben niet de beste spelers, maar wel het sterkste elftal. Uiteraard ga ik ervan uit dat we de volgende ronde halen en dan maken we een meer dan goede kans. Tijdens de finale ben ik in Brazilië. Ik heb nog een lange weg te gaan naar El Salvador. Vannacht leg ik een eerste deel af. Morgenochtend ben ik in Arequipa, daar in de buurt schijnen veel condors te zijn.

Veel EK-plezier de komende weken!

Ohja, in de categorie Latijns-Amerikaanse muziek deze keer een wat rustiger nummer: http://www.youtube.com/watch?v=7m2zyp0vFQc

  • 03 Juni 2012 - 20:03

    Suus:

    Vin! Een avond in de boeken en achter de laptop is snel onderbroken door een berichtje van jou. Ik denk ik lees een paar regels, maar voor ik het weet ben ik al aan het eind van je verhaal. Op de achtergrond staat Nick & Simon Symfonica in Rosso aan (sssst, niet verder vertellen). Niet helemaal onze idolen, maar doet me wel zin krijgen om weer met z'n allen naar een concert te gaan. Als je terug bent gaan we eens kijken of er wat leuks te beleven is op Nederlands muziekgebied ;).
    Hoop dat je je Hollandse enthousiasme over kan brengen straks met het EK!
    Enjoy,
    X Suus

  • 03 Juni 2012 - 21:06

    Reinout:

    Een ander ontwikkelpunt: volgens mij heb jij je hoogtevrees overwonnen door een afdaling van 3600 meter zonder brokken te volbrengen!

  • 03 Juni 2012 - 21:17

    Lydia:

    Welk boek was het?
    Voor mij is jouw blog dit jaar het fijnste om te lezen en herlezen!


  • 03 Juni 2012 - 21:52

    Martin En Marleen:

    Hey! We hebben je net gemist in Cusco! We zijn er net vandaag vertrokken namelijk. Maar aan de foto's te zien was je iig niet dezelfde dag als wij bij Machu Picchu, want wij hadden niet van die mooie wolken over de ruines hangen.. Leuke filmpjes van de death road trouwens. Vooral erg goed camerawerk in het laatste shot, als het net lijkt alsof je onderuit gaat :)
    Voor ons zit het er zo'n beetje op. Nu in Lima (lelijk..), en overmorgen richting ons, oranje, kikkerlandje.
    Veel plezier nog en succes met de voetbalplanning.

    Marleen en Martin

  • 04 Juni 2012 - 06:47

    Evanne:

    Laat je dat baartje ook staan als je terug bent? Staat je goed!
    Blij dat je nog leeft, die foto's van Death Road te zien. Brrrr..
    Enjoy the EK, en laat die Brazilianen zien wat Oranje gekte is!! Ik doe hier ook m'n best ;-)

    Liefs!

  • 04 Juni 2012 - 09:23

    Andel:

    Sluit me bij Evan aan. Fijn je gister gesproken te hebben, zal zometeen ook even bovenstaand nummer beluisteren. Hebben we elkaar mooi van wat nieuwe muziek voorzien, altijd goed. Ik heb mezelf een leuke biebdistractie gegeven door het lezen van je blog, maar ga nu verder met typen... ohja het woord lonken ga ik ook weer wat meer integreren in mijn taalgebruik. Mooi woord.

  • 04 Juni 2012 - 11:28

    Andel:

    werkwoord

  • 05 Juni 2012 - 20:25

    Perry:

    Wat een magisch gezicht, die foto's van Machu Pichu! Lijkt zo weggelopen uit een Lord of the Rings-decor... En van de foto's en het filmpje van die afdaling alleen al krijg ik het benauwd. Heeeeel verstandig dat je weer met twee handen ging sturen...
    Geniet nog van Zuid-Amerika en als ik het goed heb begrepen zien we elkaar na 1 oktober weer, een leuk vooruitzicht (voor mij dan...;-))!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 67332

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: