Zonnestralen - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu Zonnestralen - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

Zonnestralen

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

20 November 2011 | Egypte, Dahab

Mijn paspoort is samen met toiletpapier het belangrijkste tijdens het reizen. Gelukkig ben ik mijn paspoort, in tegenstelling tot het toiletpapier, nog niet vergeten mee te nemen als ik weer op pad ga. Het paspoort is een wonderlijk document. Het heeft iets ouderwets en mysterieus. Als ik mijn paspoort kwijt zou raken kan ik nergens heen. Ik weet niet hoe het is, maar ik vrees dat het voelt alsof ik mijn identiteit voor even verlies. Toch gek, ook zonder paspoort ben ik nog steeds Vincent uit Utrecht.

Na een rustige vlucht land ik veilig in Amman. Amman is het tegenovergestelde van Beirut. Geen druk toeterend, zich opwindend verkeer of harde muziek uit winkels en cafe's. Het kan iets te maken hebben met het Offerfeest en de vakantiedagen. Al denk ik dat ook daarbuiten het leven hier rustig zijn weg vindt. Amman is een ideale stad om op een balkon een waterpijn te roken of een schaakpartij te spelen. Mijn schaakstijl is helaas hetzelfde als het Nederlandse voetbal: een goede aanval met een zwakke verdediging. Terwijl ik mijn tegenstander in de vernauwing druk en een paar zetten verwijderd ben van een overwinning, word ik met een simpele verschuiving van de loper schaakmat gezet.

Het eten in het Midden-Oosten wordt hoe zuidelijker je gaat steeds minder lekker. Een maaltijd in restaurant Cairo in Amman zal ik echter niet snel vergeten. Nadat ik mijn wat flauwe halve kip niet meer weg krijg, zie ik dat aan de tafel naast me een nog volledig intakt, gegrilde geitenkop wordt geserveerd. Omdat ik iets te lang blijf staren word ik opgemerkt en uitgenodigd aan tafel plaats te nemen. Een deel van de kop sla ik beleefd af. Ik houd het bij de nieren gevuld met rijst. Best lekker.

Vanuit Amman is het heel gemakkelijk dagtochten te maken naar Jerash, Madaba en de Dode Zee. Het is gek om niet te kunnen zinken. De strandwacht aan de Dode Zee heeft het volgens mij niet al te druk. Jerash is een oude ruim opgezette Romeinse stad en heeft daarom iets speciaals. Net als de mozaieken in Madaba. De oude landkaart van het uit religieus oogpunt kloppend hart van onze planeet in de Grieks-orthodoxe kerk is prachtig.

Na vijf dagen Amman ben ik samen met Rida naar Petra en Wadi Rum afgereisd. Rida komt uit Marseille en heeft naast een Frans ook een Tunesisch paspoort. Een prima reismaatje voor een aantal dagen. Ik heb veel geleerd over de Arabische wereld. Een interessante wereld, zeker nu. De mensen en landen delen iets gemeenschappelijks en zijn tegelijkertijd totaal verschillend. Het handige in de Arabische wereld is dat bijna iedereen het klassiek Arabisch begrijpt. Het grote verschil tussen de soenieten en de sjieten is me nog niet helemaal duidelijk. Gelukkig heb ik nog een aantal weken om daar achter te komen.

Petra is waanzinnig mooi. Het heeft alles in zich. Na een wandeling door een lange kloof, zie ik in de rotsen de veertig meter hoge Treasury. In het jaar 200 v. Chr. is dit inmense bouwwerk in het massief uitgehakt. De Nabateeers hielden hier hun begrafenisceremonies. Petra is in al die jaren door de grote rijken bewoond. Het heeft onder andere Romeinse, Egyptische en Mesopotamische gebouwen. Niet alleen de gebouwen in de rotsen zijn indrukwekkend. Petra heeft imposante vergezichten en verlaten plekken waar geen toerist te vinden is. Een betoverende plek. Misschien gebruik ik iets te veel bijvoeglijke naamwoorden in deze alinea, maar woorden schieten te kort om Petra goed te omschrijven.

Na het, qua bezienswaardigheid, tot nu toe hoogtepunt van mijn reis ben ik met Rida naar Wadi Rum vertrokkken. Een andere mooie plek in Jordanië. De woestijngrond in Wadi Rum wordt afgewisseld met hoge rood-, zwart- en geelkleurige rotsen. De wind vindt er haar weg over de stille vlaktes en 's nachts klinkt er voor een minuut of tien het vertrouwde geluid van de regen op mijn tent.

Het reizen met de boot vanuit Aqaba naar Nuweiba, Egypte, is een hele belevenis. Het afhandelen van al het papierwerk gaat vrij gemakkelijk, maar daarna is het lang wachten. De exitfee voor buitenlanders is vijf Jordaanse Dinars (Jd). Verbazingwekkend genoeg is het voor Jordaanse mensen acht Jd. Tevergeefs leg ik aan de man in het militaire outfit uit dat ik maar vijf Jd hoef te betalen. Op de boot zitten voornamelijk pelgrims die terugkomen van de Hadj. Ik ontmoet een man uit Zuid-Afrika die in het Afrikaans vol passie over zijn ervaring vertelt. De blijdschap over de verbondenheid met de pelgrims van over de hele wereld is van zijn gezicht af te lezen. Soms zijn woorden overbodig.

Twee weken geleden is een ferry van dezelfde maatschappij in brand gevlogen en vijf dagen later gezonken. De ferry ligt nu op een diepte van achthonderd meter. Van de twaalfhonderd passagiers heeft alleen de persoon die over de reling is gesprongen het niet overleefd. Het liefst reis ik overdag met de snelle boot, maar de man achter het loket zegt - wat later niet blijkt te kloppen - dat alleen de slome nachtboot vaart. Het is maar goed dat de man achter het loket zich heeft vergist, want het reizen met de pelgrims en de opkomende zon bij het lange wachten op de bagage is een unieke ervaring.

Hier in Dahab kom ik het stel uit Wageningen weer tegen dat ik in Aqaba heb ontmoet. Zij reizen met de motor naar Zuid-Afrika. Ze hebben allebei hun baan opgezegd en zijn vertrokken. Zij zijn niet de enige Nederlanders die ik tegenkom. Gister heb ik met een stelletje uit Utrecht en een jongen uit Engeland Mt Sinai beklommen, de berg van Mozes en de tien geboden. Gelukkig is er tegenwoordig een trap en een mooi aangelegd pad, anders was de beklimming van de tweeëntwintighonderd meter hoge berg nog zwaarder geweest. In de kerk aan de voet van de berg zie ik een geestelijke met een e-reader. Zelfs de kerk doet mee aan de steeds verder digitaliserende samenleving. Hopelijk wordt er in de toekomst ook over andere zaken iets moderner gedacht.

Dahab is de duikhoofdstad van de Arabische wereld. Ik vind duiken maar eng, dus een snorkel is voor mij meer dan genoeg. Is ook een stuk goedkoper. Morgen trek ik waarschijnlijk weer verder. Het is mijn plan om vanuit Alexandrië langs de oevers van de Nijl langzaam naar het uiterste zuiden van Egypte af te reizen. Via Aljazeera blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Cairo en de grotere steden. Hopelijk escaleert de huidige situatie niet verder en verlopen de eerste van de drie verkiezingen vreedzaam en eerlijk.

  • 20 November 2011 - 12:34

    Mies:

    Mooi verhaal Vin! Geniet.

  • 20 November 2011 - 12:38

    Lydia:

    En het regent zonnestralen in mijn hoofd en hart!

  • 20 November 2011 - 12:46

    Andel:

    Vincent, waarom geen Ghumus (??) of komt dat nu zolangzamerhand je neus uit..

  • 20 November 2011 - 13:43

    Jarmo:

    Vin.
    Waande ik me net toch even in één van de door jou zo geprezen Zondagen met koffie, krant en een buitenhofje. In dat laatst genoemde onderdeel meneer Rosenthal aan het woord over zijn “mild optimisme” tov de situatie in Egypte. Hopelijk is in jou volgend stuk (weer) niets dan puur optimisme te lezen. Wat een ervaring daar in deze tijd te zijn.
    Leuk ook om je stem weer te horen in dat filmpje.

  • 20 November 2011 - 14:27

    Benink-roermond:

    geweldig verslag ! Hele goede stijl van schrijven . Wij blijven je volgen

  • 20 November 2011 - 18:35

    Danielle:

    Trots op jou!
    Heerlijk om in je verhalen te gelezen dat je intens geniet van de wereld!
    Zo is de wereld ook bedoeld. Dus heb het goed en pas goed op jezelf!
    Danielle

  • 20 November 2011 - 21:52

    Ellen De Geus:

    Hoi Vincent
    Ik ben een collega van je moeder en fiets zo nu dan een stukje over de wereld. Wat een mooie verhalen, lees altijd graag de reisverslagen van een ander. Ook de foto's smaken naar meer.
    Praten we er op het werk over, dat het toch wel fantastisch is wat je doet. Kom je tenmiste nog eens ergens en heb je wat te melden. Genietse
    Groet, Ellen

  • 21 November 2011 - 18:36

    Reinout:

    Vincent. Weer ademloos je verhaal gelezen, of de lezer er zelf bij is. In Cairo gaat het er weer heftig aan toe. Maar dat had je vast al wel via Al Jazeerah gevolgd.
    Snorkel ze nog maar een tijdje aan de kust.
    Hier gaat alles goed, we houden contact.

  • 21 November 2011 - 20:36

    Bozenka :

    waanzinnig! wat ziet er prachtig uit! die kleuren en die omvang. zitten we hier lekker kneuterig bij een openhaardvuurtje in het koude mistige kikkerlandje een beetje pepernoten te eten. Kan je je niets bij voorstellen denk ik.
    greetz en uitziend naar het volgende verslag
    bo

  • 21 November 2011 - 23:36

    Daan:

    Veel te relaxt vinnie! zit je daar in t-shirtje terwijl heel nederland al 3 dagen in een dikke mist is gehuld. WATERRRRRRRRRRRRkoud hier! daar heb je denk ik minder last van!

    Heel veel plezier nog!! en veel plezier met verder reizen!!

  • 22 November 2011 - 10:14

    Jurriaan:

    De wondere Arabische wereld laat Vincent floreren naar een nieuw hoogstandje in verslaglegging.
    Fijn dat je daar geniet maatje. Vergeet vooral niet even de McBoat-Drive te nemen aan de Nijl in de buurt bij Luxor.

    We blijven je volgen.

    ps: als je dan toch ooit je paspoort verliest, doe het alsjeblieft dicht bij een ambassade!

  • 23 November 2011 - 11:20

    Céline:

    He Vin! Wat een mooie reis ben je aan het maken, nog veel plezier en geniet van je vrijheid. x

  • 23 November 2011 - 19:22

    Annemargriet:

    Ja, '' What a wonderfull world ! "
    Je laat ons er ook op een voortreffelijke wijze van meegenieten door middel van je berichtgeving.
    Er wordt nu geschiedenis geschreven in Egypte.
    Pas goed op jezelf !

  • 24 November 2011 - 15:32

    Paul:

    Vin! Wat een mooi verslag weer!

  • 30 November 2011 - 17:06

    Annie En Jan De Boer:

    Na een verzoek om met de familie een schaatsdag te houden op 30 december in Hoorn. Meldde Lydia dat jij er niet bij zal zijn vanwege een grote reis door het Midden-Oosten. Wij genieten van het verslag en de mooie foto's. Vorig jaar hebben wij een grote reis gemaakt met de caravan door Griekenland en Turkije, we herkenden veel van je verhaal en de foto's.
    Vanuit Schagerbrug wensen wij je veel reisplezier, wij blijven via," Waar ben je", de reis volgen.
    Groeten, Annie en Jan de Boer, Schagerbrug en alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

  • 03 December 2011 - 14:48

    Marijcke:

    Hoi Vincent,

    We genieten met je mee.
    Spannend om nu in Egypte te zijn, maar pas inderdaad goed op je zelf.
    Maar natuurlijk ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zit je lekker ergens met een gekoeld drankje? Wij zullen er vanavond een op je drinken en proosten op een goede reis.
    Groeten Marijcke, Hans, Sanne en Bob

  • 03 December 2011 - 20:25

    Peter En Annemargrie:


    3 december 2011

    VAN HARTE GEFELICITEERD !
    Waar je ook bent, op deze wijze feliciteren wij je van harte met je verjaardag.
    Wij hopen gauw te lezen waar je die hebt gevierd.
    liefs van ons beiden,
    Peter & Annemargriet

  • 05 December 2011 - 10:43

    Nicolle & Wilma:

    Lieve Vincent!!

    We missen je!!!

    Groetjes,
    Nicolle & Wilma

  • 05 December 2011 - 16:13

    Sinterklaas:

    Naar de oorsprong van beschaving
    Langs kloven, pleinen en opgraving
    Benjij.nu
    Op wereldreis.
    En ik vond je al zo wijs.....

    Wat kan ik jou nu anders schenken
    Dan enkele goede wenken:
    Laat alles achter wat je weet,
    Als je een nieuw land betreedt
    Open ogen, hart en hand
    Voedt je bewustzijn en verstand
    Volg intuitie en gevoel
    Dan bereik je rijk je doel!!


  • 05 December 2011 - 16:16

    Piet:

    He Sint maakt een spelfout
    Had ie z'n bril weer niet op zeker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Dahab

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 67348

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: