What a wonderful world - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu What a wonderful world - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

What a wonderful world

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

02 November 2011 | Libanon, Beiroet

Het is ergens tussen 07.00 en 08.00 uur en ik ben in Beirut op zoek naar koffie, eten en een krant. Bijna iedereen op straat heeft nog kleine ogen. Mensen lopen gelaten naar de studie of het werk. Ook het verkeer doet het rustig aan en auto’s laten me oversteken op plekken waar ik het niet verwacht. Het prille zonlicht verlicht de gebouwen na een donkere nacht. De wolkenloze hemel verraadt dat het wederom een zonnige dag zal worden. Een stad is op haar best wanneer zij wakker wordt.

De bruiloft van Karim en Sophie is een groot feest. Vlak nadat ze bij elkaar de ringen om hebben gedaan vliegt een grote groep vogels op ongeveer duizend meter hoogte boven de vallei richting het zuiden. Iedereen is vrolijk en de locatie is top. Geen achterafzaaltje in een hotel of restaurant, maar de buitenlucht van de Chouf Mountains is het decor. Op de achtergrond huilt Leon, de in augustus geboren baby van Kimo en Sophie. Als het nummer ‘What a wonderful world’ van Louis Armstrong wordt gespeeld, voel ik me intens gelukkig. Meestal heb ik iedere week een ander nummer in mijn hoofd, maar dit nummer zal nog even blijven hangen. De dagen voor en na de bruiloft is het erg levendig in Ecovillage. Sophie heeft een grote familie en van over de hele wereld zijn er vrienden ingevlogen.

De laatste dagen pendel ik tussen Ecovillage en Beirut. Karim is op dit moment een van zijn appartementen aan het verhuizen. De afwisseling tussen de bruisende stad en de frisse buitenlucht is heerlijk. Twee totaal verschillende werelden op nog geen uur rijden. Verkeersregels worden consequent overtreden, dus ik moet goed opletten als ik achter het stuur zit. Vooral Beirut vereist opperste concentratie. Downtown Beirut is een mooi voorbeeld van hoe een stad te herbouwen nadat het is verwoest. Hoge wolkenkrabbers van glas worden afgewisseld met statige laagbouw in Franse stijl. De stad heeft een overvloed aan de duurdere Duitse en Italiaanse automerken. Vaak word ik aan de winnende World Press-photo van 2006 in de categorie dagelijks leven herinnerd. ( http://www.archive.worldpressphoto.org/search/layout/result/indeling/detailwpp/form/wpp/start/39/q/ishoofdafbeelding/true/trefwoord/year/2006 )

Libanon is een ideaal vakantieland. Het weer is goed en het heeft ongekende natuurschatten en oude opgravingen als Baalbek en Byblos. Byblos is de oudste nog steeds bewoonde plek op aarde, al heb ik dat in Turkije ook ergens gelezen. De Bijbel is - naar horen zeggen - naar deze stad vernoemd.
De Jeita Grotto is misschien wel de mooiste plek op onze planeet. De stalagmieten en stalactieten behoren tot de grootste ter wereld. Voor even overwin ik mijn hoogtevrees en durf ik over de rand van het hek de diepte in te kijken. Tussen de rotsen door zie ik tientallen meters lager het strakblauwe water van de ondergrondse rivier. ( http://www.jeitagrotto.com )

De mensen die ik ontmoet spreken allemaal Engels. Karim spreekt daarnaast nog Duits, Frans, Italiaans en Arabisch. Het is erg tof hem weer te zien. Ook met de werknemers van Ecovillage heb ik veel lol. Ik help mee met het plukken van olijven of het bouwen van een nieuwe boomhut. Natuurlijk is er ook tijd om te zwemmen in de rivier of om lekker te niksen. De tijd vliegt hier voorbij.

  • 02 November 2011 - 13:56

    Jurriaan:

    Potverdorie jij kleine levensgenieter! Wij maar wachten op nieuw bericht van Vin. Wij dachten zonder twijfel dat je reddingswerkzaamheden aan het verrichten zou zijn in Zuid Turkije! Gelukkig
    zitten wij ernaast en ben je in Libanon aan het genieten.

    We volgen je op de voet. Keep in touch!

    x Jur

  • 02 November 2011 - 13:59

    Suus:

    Vinnie!

    Gaaf om te lezen waar je nu bent beland. Je weet het zo te schrijven dat ik het precies voor me kan zien. Klinkt alsof je lekker van de grote, en kleine dingen aan het genieten bent. Jaloers!

    Enjoy!

    X Suus

  • 02 November 2011 - 14:27

    Hanno:

    Ja, Lebanon is geweldig en van Noord naar Zuid en Oost naar West is heel veel in een week of twee te zien.( De foto van mij op facebook is in Lebanon gemaakt.)
    Ga zo door!

  • 02 November 2011 - 14:57

    Lydia:

    Je schrijft weer zo beeldend, ik zie je genieten. Heerlijk voor je.
    Ga zo door.

  • 02 November 2011 - 15:26

    Jarmo:

    Tof Vin! De foto waarop je aan het kanoën bent spreekt boekdelen. Wat een geluk...mooi!

    spreek je,
    Jarmo

  • 02 November 2011 - 17:13

    Reinout:

    Hoi Vincent.
    Zie ik het goed, een beginnend baardje? Je schrijft weer als vanouds. Nog een fijne tijd tot je weer vertrekt naar je volgende bestemming.
    Reinout

  • 02 November 2011 - 17:49

    Daan:

    Mooi vin! wat zou ik jou graag een boomhut zien bouwen!!! je had me soms zelfs nodig om een lamp te vervangen haha

    dikke X!

  • 02 November 2011 - 20:30

    Paul:

    Lekker genieten Vin!

    Enne:
    "De afwisseling tussen de bruisende stad en de frisse buitenlucht is heerlijk. Twee totaal verschillende werelden op nog geen uur rijden. "

    Zo voelde ik me altijd tussen Chaam en Breda. :-)

  • 02 November 2011 - 21:29

    Miep Van Gunst:

    Ha Vincent,
    Lydia stuurde mij je reisverslag door en ik heb er van genoten, wat kun jij fijn schrijven over je belevenissen. Het lijkt mij fantastisch om zoveel mensen te ontmoeten uit alle delen van de wereld en zoveel te zien.
    Blijf genieten van deze bijzondere reis,
    lieve groeten Miep

  • 02 November 2011 - 21:58

    Edward:

    Vincent weer een mooi ver slag van je

    geniet er van hier

    groeten

  • 03 November 2011 - 09:45

    Peter:

    Dat intense geluk weet je met zoveel gevoel te verwoorden dat het ook mij raakt.
    Prachtig.

  • 04 November 2011 - 21:53

    Wouter:

    Vin, je mist een avond uitgaan in Wageningen met Jarmo! Daan en Jur, jullie ook! Maar die foto met jou varend in Beirut is geniaal! Meer Vinnie dan dat gaat het niet worden!

    xx

  • 09 November 2011 - 13:43

    Perry:

    Yo Vince,
    Wat een prachtige verhalen allemaal! En wat een geweldig avontuur... Zoals jij het beschrijft kun je er zo een goedverkopend boek van maken, ik hang ademloos aan het beeldscherm. Ga zo door en blijf uitkijken met oversteken.

  • 13 November 2011 - 15:48

    Marijcke:

    Hoi Vincent,

    Wat een geweldige tijd heb je toch.Al die bijzondere vrienden en prachtige momenten.
    We leven hier met je mee.
    Staat wel stoer hoor dat baardje.

    groet Marijcke en hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 67346

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: