Indrukwekkend Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Istanbul

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

02 September 2011 | Turkije, Istanbul

De Surinaamse vrouw voor mij in de rij bij de douane is gelukkig zo slim om aan de iets te vrolijke douanier een exitstempel te vragen. 'Ja sorry, dat vergeet ik wel eens als ik Nederlands met iemand praat.', is zijn niet echt overtuigende reactie. Bewijs dan als niet-Nederlander maar dat je Nederland daadwerkelijk hebt verlaten. Na de Surinaamse vrouw ben ik aan de beurt en met een allerlaatste zwaai begint dan echt mijn reis. Lange tijd was het iets ver weg, maar afgelopen week kwam toch echt het besef dat ik voor negen maanden weg ben uit Nederland. Best spannend, maar nu op de vierde dag van mijn trip zit ik al helemaal in het reisritme. Het leven als backpacker is fantastisch.

Mijn slaapritme is nog niet helemaal in de juiste 'mood'. De Blauwe Moskee begint namelijk elke ochtend om vijf uur met de gebeden, echt een scherp en indringend geluid waar je niet omheen kunt. Al heb ik er een nacht doorheen geslapen (wat waarschijnlijk door het alcoholpromilage in mijn bloed kwam). Afgelopen nacht was er mist op het water, waadoor de schepen die over de Bosporus en de Zee van Marmara varen hun misthoorn continue gebruikten. Mijn hostel ligt echt op een toplocatie. Vanaf het balkon heb ik uitzicht op de Blauwe Moskee en de Zee van Marmara en vanuit mijn raam zie ik de Aya Sofya. Een mooiere plek in een stad om wakker te liggen is er denk ik niet.

Istanbul is echt een metropool. Wat gelijk opvalt is dat er overal Turkse vlaggen aan de gebouwen hangen. Ook heeft ieder openbaar vervoermiddel een klein Turks vlaggetje op het dak. Het zou iets te maken kunnen hebben met de afgelopen drie nationale feestdagen vanwege het einde van de ramadan, maar ik denk dat de vlaggen er permanent hangen. In de gesprekken met Turken valt me op dat ze enorm trots zijn op hun land en nog trotser op Istanbul. Terecht ook, want Istanbul is een geweldige stad. Samen met Joe (een Canadees) heb ik de Blauwe Moskee bezocht en de nog mooiere Aya Sofya. De Aya Sofya is waanzinnig groot. Onder de Romeinen was het eerst een kerk. Na de val van het Romeinse rijk heeft de toenmalige Sultan er een moskee van gemaakt en ten slotte heeft de grote leider Ataturk, als een ware secularist, de moskee in de jaren dertig omgedoopt tot een museum.

Vanavond speelt het nationale voetbalteam van Turkije in het Turk Telekom Stadion de belangrijke kwalifcatiewedstrijd voor het EK tegen Kazachstan. Guus Hiddink is niet de enige Nederlander in het stadion, want samen met Joe ga ik het Turkse team aanmoedigen. Na een lange zoektocht aan de andere kant van de Galata-brug vonden we uiteindelijk de plek waar de tickets werden verkocht.

De komende dagen blijf ik nog in Istanbul, want hier in deze wereldstad is ontzettend veel te beleven. Een betere plek om mijn reis te beginnen is er niet!

  • 02 September 2011 - 12:20

    Mies:

    Vin!! Leuk dat je een blog bijhoudt, ik ga je volgen. Mooi begin zo van je reis!
    Heel veel plezier en niet te veel schreeuwen hé in het stadion ;).

  • 02 September 2011 - 12:34

    Céline:

    Vin! Heel veel plezier op je nieuwe avontuur. Geniet! X

  • 02 September 2011 - 12:40

    Andel:

    "Hello"! En goed aanmoedigen vanavond :)

  • 02 September 2011 - 12:44

    Wouter:

    Mooi verhaal, Vin! Voetbal en geschiedenis, goede combo!

  • 02 September 2011 - 14:27

    Arjen Ulc:

    ha vincent! geniet van je reis! leuk dat je een blog gaat bijhouden, ben benieuwd waar je allemaal terecht gaat komen! groeten uit utrecht

  • 02 September 2011 - 16:07

    Annick:

    Ha Vin!
    Ik ben nu al jaloers op je... Klinkt allemaal fantastisch mooi! :) Enjoy!

  • 02 September 2011 - 20:50

    Lydia:

    Heerlijk verslag, ik krijg meteen zin om naar Istanbul af te reizen.

  • 03 September 2011 - 09:12

    Myrthe:

    Wat een goed begin van je reis; geniet! xxx

  • 03 September 2011 - 11:16

    Jarmo:

    Leuk hoor Vin! Moet een mooi feestje geweest zijn na de overwinning van Turkije. Ik ben al benieuwd naar je volgende berichtje.

  • 03 September 2011 - 12:15

    Reinout:

    Nederland - San Marino : 11 - 0. Ook hier ging het goed. Fijne dagen nog in Istanbul. Je eerste bericht gaf weer als vanouds weer een hele goede indruk hoe je het daar hebt. Ga zo door! Gr. Reinout

  • 03 September 2011 - 14:07

    Corinne Claij:

    Fijn dat je het gelijk naar je zin hebt. Ik hoorde dat je het uiteindelijk vlak voor vertrek toch allemaal erg spannend vond om zolang weg te gaan. Instanbul staat op mijn verlanglijstje van nog te bezoeken steden, dus ik lees met plezier je reisverslag. En heerlijk weer lijkt me. Hier is het momenteel ook zomers weer, morgen gaat het omslaan, dan krijgen we wederom regen. Ik zie wel, soms schuift het nog een dag op.
    Groeten van ons allemaal,
    Corinne (heel misschien zie ik je ouders vandaag, gaat eten in Dordrecht)

  • 03 September 2011 - 19:33

    Peter:

    Hay Vincent, de Surinaamse vrouw zou aan jou een goede getuige hebben gehad. Toeval? De student rechten reist met je mee. Je leest weer lekker weg. Groeten uit Heerhugowaard.

  • 03 September 2011 - 19:53

    Sarah Anderson:

    Vincent, super gaaf dat je 9 maanden gaat backpakken, heel veel plezier, ik ga sowieso alle mooie verslagen lezen! groetjes

  • 04 September 2011 - 12:56

    Daan:

    haha ben je net nederland uit moet je weer voetbal gaan kijken .

    Veel plezier!

  • 04 September 2011 - 20:22

    Jessica:

    Heey Vin! Volgens mij zag ik jou een paar dagen geleden bij je ouders en ik google je even.. zag ik ineens dat je naar Turkije bent vertrokken! Blijkbaar werd je door je ouders naar Schiphol gebracht toen? Heel veel plezier, 9 maanden, jeetje wat lang. Hoe is het verder met je? Geniet ervan!

    xx Jess (je ouwe klasgenootje)

  • 06 September 2011 - 07:32

    Edward:

    Hey Vincent
    mooi om je verslagente lezen
    geniet er van.

  • 06 September 2011 - 17:17

    Marijcke:

    Hoi Vincent.
    We hebben je 1e verslag met veel plezier gelezen. Istanbul staat nu zeker op mijn verlanglijstje. Hans en Sanne zijn er al geweest en zijn er ook helemaal weg van.
    Hier is het nu echt herfst. Geniet van het mooie weer.
    We gaan je volgen. Geniet van alles

  • 11 September 2011 - 10:29

    Renate :

    Oh... jaloers. Het leven als backpacker is ook fantastisch. Ben benieuwd waar je nu zit en wat je nog meer hebt gezien en gedaan. Begin je je volgende verslag ook met wat beroepsdeformatie? ;) Ik mis je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 67339

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: