Thuis in Turkije - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu Thuis in Turkije - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Vincent Liemburg - WaarBenJij.nu

Thuis in Turkije

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Vincent

22 September 2011 | Turkije, Ankara

Met een overdosis aan adrenaline daal ik de Butterfly Valley af. Vanaf het George House, waar vader George tevreden toekijkt hoe zoon Hassan de toko runt, is het een steile afdaling van 300 meter naar de Middelandse zee. Op sommige plekken in de afdaling is de hulp van een touw noodzakelijk om niet de controle te verliezen en vervolgens naar beneden te vallen. Gelukkig bereiken we allemaal veilig de vallei.

Na de drukke dagen in Istanbul, het reizen en het ontmoeten van veel backpackers, heb ik een paar dagen 'rust' genomen aan de Middelandse zee. Deze rust is me goed van pas gekomen. Afgelopen dinsdag ben ik met de nachtbus vanuit Fethiye naar Cappadocia vertrokken. Ik dacht dat ik om ongeveer 6 uur 's ochtends in Goreme zou aankomen. In plaats van 6 uur kwam ik om 3.45 uur aan. Hier had ik geen rekening mee gehouden. Gelukkig was de toiletruimte van het hotel open, waar ik drie uur een soort van heb geslapen totdat er iemand van het hotel aan zijn nieuwe werkdag begon. Toen me verteld werd dat er nog 1 bed in de dormitory vrij was kon mijn dag niet meer stuk.

Nu het hoogseizoen zijn einde nadert nemen vooral mensen op leeftijd bezit van de toeristische trekpleisters. Vooral in Cappadocia is het erg druk. Logisch, want het is niet te bevatten hoe hier in de puntrotsen hele steden zijn gebouwd. Nog steeds leven er mensen in een aantal grotwoningen. Ook de ondergrondse stad Kamaklya met acht verdiepen is een must om te zien. Vroeger leefden hier drieduizend mensen onder de grond.

Ongeveer om de dag koop ik een van de twee Engelstalige Turkse kranten. Terwijl president Gul een bezoek brengt aan Duitsland en premier Erdogan bij de VN in New York is, is Ankara twee dagen geleden opgeschrikt door een ontplofte autobom. Drie mensen zijn hierbij om het leven gekomen. Ondanks dat de aanslag nog niet is opgeeist, vermoedt men dat de PKK erachter zit. Vooral in het zuidoosten van Turkije is het onrustig met aanslagen op politieagenten en militairen. Vanwege de aanvallen van het Turkse leger op PKK-doelen in Noord-Irak denk ik dat het opgelaaide conflict tussen de PKK en Turkije niet snel voorbij is. Naast het conflict met de PKK, is er spanning met Israel vanwege het rapport van de VN over de Israelische aanval vorig jaar op een Turks schip dat op weg was naar de Gazastrook. Turkije eist excuses en Israel weigert deze te geven.
Verder is Turkije in conflict met Grieks-Cyprus over olie- en gasboringen in de zee. Drie Turkse oorlogsschepen hebben vanuit Istanbul koers gezet naar de Middelandse zee. De Turkse regering, waarover de kranten opvallend positief schrijven, lijkt over nogal wat zelfvertrouwen te beschikken. De spanning met Israel, de PKK, Grieks-Cyprus en Iran (vanwege het wellicht plaatsen van het Navo anti-raketschil op Turkse bodem) en de slachtoffers in buurland Syrie domineren de Turkse kranten. Gelukkig is er ook ruimte voor positief nieuws. Paris Hilton bezoekt voor de zevende keer in haar leven Turkije. De krant van vandaag schrijft: 'Hilton said upon arrival that she had missed Turkey and that it would be exciting to once more shop in the Grand Bazaar, the oldest and largest covered market in the world, where she plans to purchase a great deal of jewelry.'

Helaas spreek ik behalve hallo, hoe gaat het? en dankjewel, geen Turks en spreken de Turken die ik ontmoet, met uitzondering van de advocate uit Istanbul die ook in het George House op vakantie was, geen Engels. Soms kan ik in het Duits met mensen praten, want veel Turken die lange tijd in Duitsland hebben gewoond keren terug naar hun Heimat.

Morgennacht vertrek ik met de trein naar Erzurum. Ik blijf ruim twee weken in het oosten voordat de boot naar Libanon vertrekt. Vanmiddag is het weer hier volledig omgeslagen, waardoor het op de afgelopen zomer in Nederland begint te lijken.

  • 22 September 2011 - 15:26

    Kirstin:

    Vince,
    Wederom een mooi verslag. Love the way you write.
    Lijkt erop alsof je je enorm vermaakt, dus enjoy!

  • 22 September 2011 - 17:11

    Daan:

    je bent niet alleen op vakantie, je bent ook een halve politicoloog als ik je verhaaltje lees! De laatste tijd valt het weer hier wel mee, droog en soms zie je een gele bol in de lucht hangen!!!!!!
    veel plezier en de groetjes!!

  • 22 September 2011 - 17:27

    Jarmo:

    @ Daan. Vin is niet op vakantie dat lees je toch. Hij heeft zo'n druk leven in Istanbul dat hij er zelfs even 'tussenuit' moet. Sure Vin! Maak je niet te druk met het lezen van al die kranten (2 stuks) daar tussen de gepensioneerden.

  • 22 September 2011 - 19:58

    Lydia:

    Mijn adrenaline spiegel steeg bij het lezen van de eerste alinea..... gelukkig loopt het allemaal goed af, zoals alles tot nu toe, geniet ervan jongen!!! Dan geniet ik ook,
    Je schrijft heerlijk, veel liefs vanaf het terras van Maison Ventoux met Anne en Peter

  • 22 September 2011 - 20:58

    Wouter:

    Vin! Schrijftalent pur sang!

  • 22 September 2011 - 21:53

    Reinout:

    Hoi Vin. Spannend verhaal weer en we zijn weer helemaal bij wat betreft de politieke situatie rond Turkije. Hier maken we ons druk over de toon (Wilders natuurlijk weer) in het debat bij de Algemene Beschouwingen. Groot verschil dus met Turkije.
    Nog een fijne tijd daar. Dan op weg naar de bruiloft in Tripoli (Libanon).
    Groeten van Reinout

  • 23 September 2011 - 07:17

    Jelle:

    Beste Vincent,

    Boeiend en leuk geschreven reisverslag; nieuwe Paul Theroux? Ik ben erg benieuwd naar je toekomstige avonturen. Het beste gewenst.

    Groeten,

    Jelle

  • 23 September 2011 - 12:49

    Wilma B:

    hoi vince
    Ben erg jaloers op je mooie reis, kan ik nog aanhaken?
    tot snel!!!

  • 26 September 2011 - 12:15

    Paul:

    Hey Vin,

    Dat zijn de mooiere verhalen. Op tijd vluchten voor de 'Nederlandse zomer' lijkt me verstandig. In Nederland is het weinig spannend in de politiek, geen bommen, geen grensconflict. Enkel Wilders die"Doe normaal!" riep naar Rutte, waarop hij antwoordde "Doe zelf normaal!"
    Tot de volgende blog!

    Paul

  • 26 September 2011 - 18:04

    Lydia:

    Mooie foto,s! De adrenaline is voelbaar
    Liefs vanuit mijn schildersparadijs

  • 27 September 2011 - 21:34

    MP:

    Jo Vince, erg leuk om je verslagen te lezen. Gelukkig heb je het naar je zin. Hier is het gekkenhuis, dat zul je niet missen. Met herfstvak gaan we ook naar Turkije, dus ik hou je weerberichten scherp in de gaten.... Dat van die omslag is hopelijk tijdelijk. Hou je haaks, tjuuus.

  • 02 Oktober 2011 - 20:02

    Je Moeder:

    He wereldreiziger,
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Ankara

Vincent

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 67319

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 16 Juli 2012

Op wereldreis

Landen bezocht: